După ce ministrul educaţiei, Mircea Dumitru, a declarat, miercuri, că pregătirea actuală a cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar este precară, fiind nevoie de introducerea unor noi module de formare a viitorilor dascăli, pentru a avea un sistem educaţional de calitate în România, profesorii din Cluj au luat atitudine.
Ei au precizat faptul că, Clujul se poate lăuda cu rezultate foarte bune în domeniul educaţiei, chiar dacă “pregătirea iniţială a celor care vor să devină profesori este precară”, cum susţine ministrul educaţiei.
Astfel, la ultimul examen de definitivat, aproape 80% dintre profesorii din Cluj au reuşit să promoveze. De asemenea, la examenul de bacalaureat din acest an Clujul ocupă locul întâi pe ţară cu cele mai bune note. Astfel, 83,32% din candidaţi au reuşit să treacă cu bine de examen, clasând Clujul pe locul întâi la nivel naţional, la o diferenţă considerabilă faţă de celelalte judeţe.
Şi la Evaluarea Naţională elevii au avut rezultate foarte bune, patru elevi fiind notaţi cu 10 pe linie.
Iata ce a declarat profesorul Horea Matiş pentru monitorulcj.ro:
„Acum se fac tot felul de declaraţii şi contează şi în ce context au fost făcute, cum s-a preluat şi la ce aspecte s-a referit domnul ministru. Eu nu pot să-mi permit să spun despre nimeni că este precar atâta timp cât nu l-am evaluat, nu-l cunosc, nu l-am văzut, nu-i ştiu rezultatele muncii şi n-aş utiliza termenul de «precar». Aş spune dacă aş fi ministru ce aş face eu ca să cresc gradul de profesionalizare a dascălilor. Asta aş putea să zic. Dar să vin şi să pun ştampile nu mi se pare în regulă. Mie în principiu orice generalizare nu-mi place pentru că nu putem să punem o ştampilă tuturor profesorilor. Fiecare profesor este evaluat individual în şcoala în care îşi desfăşoară activitatea pentru că metodologia aşa spune că evaluarea se face de către Comisia de Administraţie. Nu ştiu cât cunoaşte ministrul situaţia din fiecare şcoală. Este greu pentru noi să ştim din şcoala în care suntem. Nu aş merge pe aprecieri de genul acesta generale care pot deranja. Sunt colegi care muncesc foarte mult. Nu ştiu în ce măsură condiţiile oferite de Ministerul Educaţiei îi ajută să-şi pună în aplicare competenţele. Mie nu-mi cade bine o astfel de afirmaţie generalizată care nu ştiu pe ce se fundamentează. Mai ales cuvântul «precar», e cam greu. La urma urmei ministrul educaţiei vine din mediul universitar, iar dascălii din învăţământ sunt produsul sistemului universitar”.
Horea Matiş este profesor de istorie la Liceul Tehnologic Vlădeasa Huedin şi este autor al mai multor cărti, studii şi lucrări de specialitate.